Omgaan met conflicten op de werkvloer
Conflicten op de werkvloer zijn nooit leuk. Het liefst wil ieder bedrijf hebben dat het er iedere dag vlekkeloos aan toe gaat, maar in de realiteit is er op de werkvloer altijd wel een probleem te vinden. Het vervelendste is wanneer dit probleem betrekking heeft op medewerkers. Dankzij de klachtencommissie worden veel conflicten opgelost voordat ze uit de hand kunnen lopen.
Blijf professioneel en begripvol communiceren
Conflicten zorgen ervoor dat de emoties hoog komen te zitten. Voor veel betrokkenen is het hierdoor makkelijk om over te stappen op aanvallende woordkeuzes, die voor de andere persoon erg bedreigend aan kunnen voelen. Vaak wordt er bijvoorbeeld gegeneraliseerd. Er wordt bijvoorbeeld beschuldigingen gemaakt dat iemand ‘altijd’ zijn werk niet goed uitvoert of ‘nooit’ op tijd opdaagt. Zulke woorden taal zorgt ervoor dat beide partijen dichtklappen en er dus geen goed gesprek meer kan worden gevoerd. De persoonlijkheid, werkgeschiedenis of privésituatie betrekken in een conflict op de werkvloer is nooit oké om te doen bij een conflict. Het is niet alleen niet netjes, maar het straalt ook geen professionele houding uit.
Voorkom dat er geroddeld wordt
Wanneer er sprake is van een conflict op de werkvloer, dan is er vaak sprake van spanning tussen verschillende werknemers. In het oplossen van ieder conflict is het belangrijk dat er goed wordt gecommuniceerd. Door transparant te zijn naar elkaar wordt er sneller naar een oplossing gewerkt. Het laatste wat helpt in dit proces, is geroddel achter elkaars rug om. Wanneer de desbetreffende collega’s horen dat de andere over hun aan het roddelen is, zal alle voortgang die bereikt is snel verdwenen zijn. Een goede manier om te voorkomen dat dit gebeurt, is door gesprekken in te plannen met de conflict makers en een bemiddelaar die zorgt dat het gesprek de juiste richting in gaat.
Wat doet een klachtencommissie?
De klachtencommissie wordt in bedrijven in het leven geroepen om te zorgen dat conflicten worden benoemd en worden opgelost. Zoals het woord commissie al zegt, is er vaak sprake van een klein team van deskundige. Werknemers kunnen klachten indienen bij de commissie en de commissie kan vervolgens beoordelen wat er moet gebeuren. Het is een veilige manier om te zorgen dat bedrijven een goede werksfeer behouden, zonder dat het ten koste gaat van de werknemers. In veel gevallen worden conflicten door middel van een gesprek zo goed mogelijk opgelost.